Guidning

Vi ordnar guidningar av olika slag

• Guidning av grupp beställs på Vreta klosters församlingsexpedition, tel 013-636 58. Guidningen kostar 40 kr/person (minimum 500 kr), en ledare gratis, vid fler än 30 personer 2 ledare gratis.

• Under tiden från 28 juni 2017 fram till 23 augusti ordnas guidningar varje onsdagskväll kl. 19.00. OBS onsdagar! Guidningen startar vid kyrkporten. Guidningen kostar 40 kr/person. Kontantbetalning eller swish. Ingen föranmälan erfordras.

• Kyrkogårdsvandring på Vreta klosters kyrkogård med Arne Karlsson som berättar om människor från förr genomförs på beställning.

• Föreningen anordnar dramatiserade vandringar under temat “Starka kvinnor i Vreta”. Här avses kvinnor från medeltiden och fram till våra dagar. Besökaren möter också en grupp “nunnor” som sjunger gregorianskt. Samling utanför kyrkporten och därefter går vandringen genom kyrkan, klosterruinen och kyrkogården och avslutas vid Fattigstugan där föreningens örtagård visas och där man också dricker kaffe med tilltugg. Vandringarna sker lördag-söndag 13-14 maj, 20-21 maj och 2-3 september 2017, alla dagar kl. 13.00 och 15.00. Avgift vuxna 70 kr, barn 7-16 år 20 kr. Kontantbetalning eller swish.

• Under Östgötadagarna 2-3 september 2017 blir det dramatiserade vandringar, se ovan, vid kyrka och klosterruin kl 13 och kl 15. Se Corren för mer detaljer!

• Vi firar klosterdag i Vreta klosters kyrka söndag 24 september 2017. Då kommer f.d. textilantikvarie Margareta Ridderstedt att medverka efter högmässan. Hon kommer att hålla ett föredrag under rubriken ”Vreta klosters textilier i samband med kyrkans restaurering 1917”.

• En kort guidning (ca 3 minuter) med mobiltelefon (kostar som ett mobilsamtal) får

man genom att ringa 013-342 00 19, välja svenskt eller engelskt tal, samt slå koden 12 för information om klostret eller koden 13 för kyrkan.